I Rio de Janeiro och har traffat mannen

Satte oss pa bussen torsdag klockan 14.00 fran Florianopolis. Den skulle ta 18 timmar. 21 timmar senare kom vi fram i Rio for att bara byta buss och aka mot Buzios, men fick vanta extra lange for det var ju fredag eftermiddag och hela Rio skulle ju aka ut till sina helghus. Darfor blev vi sena dit och kande att vi forlorat hela fredagen men det gick ganska snabbt over.

Lordagmorronen vid frukosten satt vi med tva tyska tjejer och en engelsk tjej och da kom managern pa hostlet och erbjod sig att skjutsa oss alla till en ode strand som inte alla turister ar vid. Och vilket strand! Rena rama paradiset och antligen fick vi kanna av riktig varme och en harlig sand. Det var underbart! Resten av tiden i Buzios gick at till att dricka olen skol, caprinhas(som ar riktigtriktigt gott!) och sola lite till.

Sondagen satte vi oss pa bussen mot Rio de Janeiro igen och pa bussen traffade vi tva engelsman som mest tkte synd om oss att vi ater nudlar hela tiden. Darfor fick vi varsitt kinderagg och hjalp nar vi sen skulle fixa taxi till hostlet. An en gang, tycker om snalla manniskor! Det var lite olika budget pa deras resa och var resa, dom hade en hemhjalp som lagade deras mat.

Antligen framme i Rio och hostlet ar himla bra! Vi far sova sjalva i ett 9 baddsrum, det ar ju alltid trevligt efter 2 manader med andra manniskor konstant runtomkring en. Vi kan dessutom se Christo harifran.

Mandagen borjades med att strosa runt litegrann, vi bor i ett omrade som heter Botofogo och det ar inte alls langt ifran Copacabana. Darfor gick vi ner till stranden och kikade en svang, och den ar fin :) sen pa dagen akte vi pa en guidad tur till en av stadens alla favelor. Himla haftigt. Dar bor manniskor som kommer fran andra delar av Brasilien och inte har rad att bo i staden och eftersom staten inte vill bidra med pengar till dom sa far dom vissa omraden dar dom helt enkelt far gora som dom vill. Det har ar alltsa stora omraden MITT I staden sa dom rika och fattiga bor grannar kan man saga. Det finns inga vagar och gator och manniskorna ar inte skrivna nanstans, sa egentligen sa finns dom inte. Det ar bara att bygga dar man kan och leva hur man vill i princip. Forut var det dom farligaste platserna i Rio och man kunde tydligen hora maskingevar lite da och da och det var for inte mer an 6 ar sen men eftersom dom nu ska halla i bade OS och VM i fotboll sa haller dom pa att stada upp dar. Forut visade sig inte ens polisen i omraderna men nu ar dom dar dygnet runt. Guiden berattade sa mycket och det var himla intressant och jag ar riktigt glad att vi gjorde den turen.

Mandagskvallen bestod av sambaafton. Tank pa hur det ser ut pa film och sa var det. Vi akte och blev avslappta vid en gata. Dar inne var det fullt av folk och lite girlanger mellan husen. Ett band som satt i mitten bland folket och spelade och man kunde kopa sig en ol eller caprinhas. Valdigt ouppstyrt men anda uppstyrt. Det var supertrevligt!

Idag klev vi upp tidigt for att aka och halsa pa mannen pa berget, Cristo Redentor. OJ vad jag har langtat! Man tar taget fran en stad nedanfor och aker sen rakt upp, 700 meter och dar star han. Bra flyt som vi haft hittills sa tog batteriet pa kameran slut nastan direkt nar vi kom dit upp. Jag skams for att vi verkligen har en dalig kamera-resa. Hursomhelst sa hann vi fa nagra kort pa honom och oss sa far val vara nojd med det. Ar sa sjuuukt nojd att jag kan bocka av annu en grej pa min livs-lista! Var riktigt maktigt! Och utsikten sen, kunde se ut over hela staden :) det fick mickan att ma lite illa dock.

Efter den turen akte vi sen ner till Copacabana stranden och kan nu saga att vi badat aven dar. Har varit en riktigt skon och rolig dag men nu ar vi bada helt slut! Tva dagar till i denna stad och kanner redan bada tva hur mycket vi alskar den. Galler bara att forsoka fa ut sa mycket som mojligt under den lilla tid vi ar har. Imorron aker vi mot Ipanema och utforskar den delen. Torsdag blir det sightseeing i bland annat gamla delen av staden och den beromda trappan innan vi aker tidigt fredagmorron till Ecuador. Det har gar alldelens for fort!

Nu har jag skrivit ganska mycket och jag hoppas ni orkat er igenom hela texten :) ar bara sa mycket att beratta!

Har kommer en riktig bildbomb.

Buzios

Den underbart fina stranden

Har an nanting att testa. Ost pa en pinne, grillad.

Testar att dricka olen skol som vi hort om i tva manader nu fran folk som kommer fran brasilien, mest for att vi ar svenskar och dom vet att vi sager skal.. pahittigt!

Rio de Janeiro
Copacabana stranden

Favelan

Den enda gatan som gar genom favelan dar det kordes formel 1 pa 40-talet! Sa ar ju flera brasilianska fotbollsspelare uppvaxta i olika favelor runt om i Brasilien vilket ocksa syntes.

Har har staten hjalp till med att forsoka fixa till, genom att ge farg sa dom kan mala sina hus sa det ska se trevligare ut for turister. Annars ser det mest bara gratt och trist ut. Dom bygger ocksa husen pa varandra, ibland kunde det vara 6 olika hus uppat.
Och det andra ar ett ordnat kakos med elledningar.
 Just den har favelan heter Rocinha

Sambaaftonen

Bandet spelar i mitten och folk sitter overallt for att titta och lyssna. Det dansades dock inte sa mycket samba som vi hade onskat att fa se.